Friday 15 June 2012

Hanya Mampu Berharap :)


Ma, Angah nak kahwin. Ma jangan ar susoh ati yer, sbb nikoh tu membuka seribu pintu rezeki. Kahwin atas nama Islam, dah tntu akan diredhai Allah. Ehemm3! Daripada Anas r.a, katanya telah bersabda nabi S.A.W bahawa perkahwinan adalah sunnahku, sesiapa yang benci sunnahku, maka dia bukan dari golonganku. Allah S.W.T menjadikan manusia dengan fitrahnya yang ingin hidup berpasang-pasangan, berkasih-sayang, bahagia, dan dapat memenuhi tuntutan syahwatnya melalui cara yang halal. Fitrah tersebut dapat dilaksanakan melalui ikatan perkahwinan yang sah. Boley x Ma???


Ma, Angah nak kahwin.  Ma jangan ar halang keinginan Angah, sbb Allah sudah berjanji, barang siapa berkahwin keranaNya pasti akan dipermudah segala urusan. Namun cinta jangan dilawan, kerana bila jodoh datang bertandang, tak dop sapa yang mampu tolok kuasa Tuhan. Boley x Ma???

Ma, Angah nak kahwin. Jangan sesekali bimbang pasal pelajoran, sbb ia takkan pernah berhenti. Hatta sampai ke mati sekalipun, ilmu takkan pernah habis dicari. InsyaAllah, si dia yang bergelar suami tidak akan menghalang Angah nuntut ilmu, sbb kiteowg  dahagakan ilmu (alalalaaa~). Ma ingat x, tunda kahwin menurut Syeikh Muhamad Bin Shalih Al-Utsaimin adalah sikap yang bertentangan dengan perintah Rasulullah SAW.Ehemmm3! ngee~ SAW bersabda: “Jika seorang lelaki yang engkau sukai agama dan akhlaknya melamar, maka nikahilah dia (dengan puterimu). Jika hal itu tidak kamu lakukan, maka akan ada fitnah di atas bumi dan kerosakan”


Ma, Angah nak kahwin.  Kahwin itu menghalang maksiat. Daripada si dia melihat perempuan di sana sini, lebih baik dia melihat isteri dia (Angah). Dapat pahala lagi. Ma, kahwin tuh benteng mempertahankan maruah dan harga diri. Sesungguhnya, manusia perlu berkahwin adalah disebabkan tuntutan psikologi dan fitrah dijadikan Allah. Maka atas tuntutan tuh, tanpa adanya perkahwinan, manusia akan terjerumus ke lembah perzinaan dan maksiat. Nauzubillah!

Ma, Angah nak kahwin.  Cayalah yang calon suami Angah memang bersedia dh tuk bertanggungjawab. Jangan tengok pada kematangan pada usia, tapi tengoklah pada peribadi diri dia. Jika dia dah bersedia menjadi pemimpin, maka benarkanlah dia jadi pemimpin kt Angah. Walaupun, Ilmu agamanya sederhana, tapi si dia dop penoh stop cari ilmu. Maka doakanlah supaya dia dapat menjadi seorang lelaki yang lebih soleh dan dapat membimbing Angah ke jalan Allah.





Ma, Angah nak kahwin.  Sumer nih hanyalah keinginan anakmu saja. Namun kiranya tiada dipersetujui, anakmu terima sepenuh hati. Kerana si dia juga tahu, bagaimana untuk menghormati keputusan kedua orang tuanya. Namun, sekirannya Ma bersetuju nk dapat anak menantu, maka izinkanlah anakmu ini mencari calonnya. InsyaAllah, bukan calon suami yang dicari, tapi calon ayah kepada cucumu yang akan dicari.



Ma, Angah nak kahwin.  Apa pun jua keputusan dipilih, semoga Allah sentiasa memberkati. Dan semoga pilihan itu adalah yang terbaik. Sama-samalah kita berharap kepadaNya.

Ma,  tapi apakan daya Angah hanya mampu menulis untuk meluah isi hati. Andai isi hati anakmu ini dapat dibaca dan difahami oleh Ma ngn Pa, alangkah bagusnya. Ya Allah! Permudahkanlah segala urusan anak Ma ngn Pa nih.. Amin3!












1 comment:

  1. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat
    Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino
    Link Alternatif :
    arena-domino.club
    arena-domino.vip
    100% Memuaskan ^-^

    ReplyDelete